۱۳۸۸/۰۹/۲۱

کرم از خود درخته !

یک – آقا و خانومی که شما باشید همین هفته پیش توی مترو سر در یقه توی یک کف دست جا ایستاده بودم.این آهنگ معرکه « nothings else matter » توی گوشم خوش می خواند که یک هو شنیدم صدای زنانه گفت «هوی مرتیکه ی خر ! حواست هست دستت کجاست؟» زنه انقدر سرخ شده بود که راحت می شد فهمید مردک چکار کرده . ملت که فهمیدند قضیه اور. تیک است ،چرتشان پرید و آمدند وسط میدان .درد سرتان ندهم غوغای شد تو همان یک گُله جا .عده ای آمدند در جبهه خانم که : مرتیکه خجالت نمی کشه! / خارمادر نداری خودت مگه ؟ / لاالله الا الله ! . طرفدار های آقا هم به طور ملایمی ناموس خانم را یاد می کردند!این وسط یک پیرمردی هم در امد که : ای بابا ! کرم از خود درخته ! اگه خودش نمی خواست که نمی اومد تو واگن مردا ؟ زنه ایستگاه بعد پیاده شد .

دو – چند وقت پیش سوار تاکسی شدم . خسته و سست سرم را چسبانده بودم به شیشه .وسط های راه دیدم بدجوری جایم تنگ است .مرد بغل دستی دست و دلبازانه هیکلش را انداخته بود روی شانه من و پایش را چسبانده بود به پایم و همچین ملس فشار می داد . سر چرخاندم که ببینم چه مرگش است پدر سگ !که دیدم ای دل غافل ! یارو کیفش را گذاشته بود بین خودش و پیرمرد کناری ، موبایلش را گرفته بود سمت من ودر کسری از ثانیه دیدم ... پور.نو نگاه می کند !!! همچین بغض کرده بودم که یک لحظه فکر کردم وسط اتوبان پیاده شوم بنشینم به گریه کردن . بعد گفتم دست چپم را بکوبم توی صورتش ، فوقش دو تا هم می خورم . مردک سکوت مرا حمل بر رضایت کرد و دستش را سراند روی پایم !تمام زورم را جمع کردم سمت چپ بدنم و هلش دادم و بلند گفتم «آقا درست بشین !» مردک خودش را جمع کرد و یک « بله آهان» ی هم پراند که مثلن حواسش نبوده . چند ثانیه زل زدم توی چشمان چرکش و کیفم را چپاندم بینمان .

سه – فکر می کنم این موضوعیست که همه جایی دنیا وجود دارد . من اسمش را گذاشته ام تجاوز نرم ! خبر ندارم بقیه دنیا با این تجاوز های نرم چطور برخورد می کنند. اما توی همین گربه خودمان بیشتر دیدم که خانم ها سکوت می کنند. سعی می کنند صحنه را ترک کنند . چون عامه اعتقاد دارند که لابد خود خانم عیب و علتی از خودش نشان داده که آقا دست به کار شده !!! یا می گویند «خوبش شد !!! تا حواسش باشه دیگه این لباسو نپوشه!!!! » یا زن بد است صدایش بلند شود . یک عده از خانم های دل و قلوه دار هم دیده اند که گیس و گیس کشی راه می اندازند .به نظر شماچطور ؟ اگر خانم هستی این جور وقت ها چه کار می کنی ؟ اگر آقا هستی و هم جنس هایت را بیشتر می شناسی به نظرت چه واکنشی مناسب تر است ؟

۳۳ نظر:

بهرام گفت...

تجاوز نرم!!! جالب بود زياد
انسان بيشعور از هر دو جنس در تمام دنيا يافت ميشه!گيس و گيس كشي چاره كار نيست!فرهنگ هم كه عوض بشو نيست يك چيز مي ماند و آنهم يك سخن كلفت است كه تازه يكي دو ساعت بعد سوزشش شروع شود!

کشواد بزرگ گفت...

راست می گویند. کرم از خود درخت است. منتها زنان در جامعه ما درخت نیستند. بلکه یک شاخه نازکند. این درخت چیز دیگریست. مشکل از آن است.

علی گفت...

1-واقعا متاسفم و عذر خواهی میکنم از طرف یکسری آدم بیشعور که این کار هارو انجام میدهند و گاه به اسم همه ی ما.(همه ی ما قشر مرد/پسر/نر که همیشه سر همین عده آدم بیشعور چوب خورده اند) تمام میشود.
2-اونجا که توی مترو یکی گفت که"می خواست نیاد توی واگن مرد ها" خواستم بگم که مگه حتما باید حصار کشی کرد؟کجا نوشته که خانم ها "حتما" باید برن توی واگن خودشون؟
البته خیلی وقته مترو سوار نمیشم,واقعا وضعیتش اسفباره.
3-کار خاصی لازم نیست انجام داد در این مواقع به جز یک جواب سوز و درد دار.
4-ممنون از اون "nothing else..." بعث شدی دوباره گوشش بدم و لذت ببرم.
ممنون.

ناشناس گفت...

یه جایی خونده بودم خانم هایی برای مبارزه با این کار تصویر کسی که مزاحمشون شده یا می خواسته بشه رو با موبایل شون میگرفتن و توی یه سایتی میگذاشتن. که اعلام جهانی بشه که طرف این مدلیه. اینجوری حواسشون جمع میشه که اینجور کارا عاقبت خوش نداره

کیوان گفت...

این قضیه توی سطوح مختلف توی جامعه اتفاق میفته. چه فرقی داره بین اون کسی که با بی ام و جلوی پای هرکسی ترمز میزنه با کسی که توی تاکسی چه همچین حرکتی رو میکته؟ جفتشون بخودشون اجازه دادن که یک پیشنهاد بیشرمانه بدن! حالا با بی ادبیات مختلف! چه فرقی داره؟؟

الهام - روح پرتابل گفت...

این خیلی بی انصافیه که بگن رم از خود درخته، وقتی درست زمانی می رسی به سکو که قطار اره درهاش بسته ی شه، وقتی که واگن بانوان انقدر شلوغه که واقعاً تا دم در ایستادن، وقتی که دیرت شده، چه چاره ی دیگه ای می مونه؟
منم آره... سکوت می کنم... سعی می کنم صحنه رو ترک کنم. چقدر مردها کثیف شدن، بس که توی خماری موندن. نمی دونم جالبه یا تاسف آور، که پسرا این کارارو نمی کنن، یعنی من که تاحالا نه دیدم نه برام پیش اومده، این حرکات رو بیشتر آقایون بالای 30 انجام می دن، یعنی اکثراً زن دارن.. بچه دارن...

با اجازه مطلبتون لینک شد

زادسرو گفت...

راه درست به نظرم واکنش نشون دادنه. کوتاه و محکم. بدون فحش دادن یا جنجال درست کردن. مثل همین که خودت گفتی. آقا درست بشین. یا آقا اونظرف تر بشینید تنتون به من نخوره. یا یه همچین چیزایی. در هر حال من درک می کنم زندگی بین این دریوزگان بدبخت چقدر برای شماها سخته.

ایده گفت...

خب من مسلماً فک نمی کنم که کرم از خود درخته. چون این ور ِ ماجرا وایستادم و دارم می بینم که درخت بیچاره هیچی کرم نداره..
البته در مورد موارد کرم دار خب نیاز به توضیح نیس. اونا واضح و مبرهنن. اما این که آدم بی کرم رو با کرم دار قاطی کنیم و جای هم بگیریم واقعاً شرم آوره.
احساس بدیه.
مخصوصاً همون قسمتش که می دونی حتی اگه بخوای از خودت با صدای بلند دفاع کنی ممکنه کسی پشتت رو نگیره..
من در همچین شرایطی معمولاً چیزی نمی گم. یعنی خیلی سعی می کنم در شرایط مورد تجاوز نرم قرار گرفتن، نباشم. بعد هم اگه بازم قربانیش شم، با دست و پا و لگد دفاع می کنم. اما کم پیش میاد صدام در بیاد.

m.n.sh گفت...

زیاد نباید شلوغش کنی ، چون آقایون از این شلوغ بازی ها به نحو احسن استفاده می کنن ، همچین آروم باید طرف رو از لحاظ شخصیتی له کنی !
گریه مریه هم هیچوقت نکن که مظلومیت هیچ فایده ای نداره!
موفق باشی

روشنک گفت...

من اینو قبول ندارم که کرم از خوددرخته چون خیلی وقتا هست که پای هیچ کرمی هم وسط نیست اما ادمای مریضی پیدامیشن که همچین حرکتایی انجام میدن.
ماشالا تو این مرز و بوم هم دست به قضاوت ملت خیلی خوبه و درست یا غلط تز صادر میکنن در مورد خانوما.
گیس و گیس کشی چاره کار نیست.باید درک و شعور و فرهنگ اونقدر بالا بره که طرف گرسنگی روحیشو اینور اونور جستجو نکنه.
من خودم تذکر جدی میدم اما متاسفانه خیلی وقتا چاره ای جز سکوت و تغییر موقعیت از خانوما برنمیاد

Born in 1355 گفت...

من از خودم دفاع می کنم. آدم احمق همه جا هست. سه هزار سال پیش که اتوبوس های ایران جدا نبودند و صندلی ها اینطوری قالبی نبودند و یه خط نازکی بین تیکه ی پشت کمر و تیکه ای که روش نشسته بودی فاصله بود یکبار توی اتوبوس بودم احساس کردم یکی دارد با دستش به باسنم می زند! اول فکر کردم دارم اشتباه می کنم بعد آروم دستم را آوردم پشتم و انگشت طرف را کشیدم دیدم نه واقعاً دست آدم است! بلند شدم یک کشیده خوابوندم توی صورت مرد جوان که دولا شده بود و کتش را انداخته بود روی دستش و با مالیدن انگشتش به باسن من آنهم از روی شلوار لی و مانتو داشت لذت می برد!!؟ همان غوغایی که گفتی به پا شد و من هم سر ایستگاهم پیاده شدم. تا این روز خوشحالم که آن کشیده ی محکم را به صورت مردک زدم و هنوز هم باشد همین کار را می کنم. اینجا البته آمریکایی ها هیزبازی در نمی آورند اما بعضی سیاه ها و بیشتر اهالی آمریکای جنوبی بدجور زل می زنند و نگاه می کنند. من هرجایی که باشم و مشغول هرکاری که باشم می ایستم توی چشمشان نگاه می کنم و پرسم که سوالی دارند؟ یا مشکلی دارند که به من خیره شدند؟ اینجا معمولاً حد تجاوز نرم همین است ولی به نظر من باید برخورد کرد. همیشه.

Mahtab گفت...

من کتک کاری راه می انداختم! یه بار سر میدون توپخونه با شیرازه یه کتاب 400 صفحه ای کوبیدم تو کله یه قلچماق گردن کلفت که از دور ماتحت اینجانب رو نشونه گرفته بود! این روش خیلی جواب میده به شرطی که فوری صحنه رو ترک کنی، وگرنه من عاقبت خوبی رو تضمین نمی کنم!

ناشناس گفت...

توی سکانس اول، اگر من اونجا بودم هرچی فحش خوار و مادر از دهنم در میومد نثار اون پیرمرد پفیوز میکردم! بعد هم 4 تا شریعتمداری و کیهان و غیره بارش میکردم تا بره بمیره!
مادر به خطا! خوده لاشیش معلوم نیست چه گهایی خورده، حالا میاد این زرها رو میزنه.
کلا تو این جور مواقع مصداق کامل این ضرب المثل هستش که:
کافر همه را به کیش خود پندارد!

زن زیادی گفت...

قطعا باید مقابلشان ایستاد و قضاوت آدمهای بیمار اطراف مهم نیست. برای من هم این قضیه چندبار اتفاق افتاده اما به محض اینکه نگاههای غضبناک حاوی این پیام که الان است که داد بزنم یا بزنم توی گوشت یا داری چه غلطی میکنی به طرف کردم خودش را جمع کرده و دمش را گذاشته روی کولش.

محمد گفت...

والله من پسر که تازه 18 سالم شده ، تاحالا جرات نکردم توی تاکسی پام رو بچسبونم به پای یک خانوم. حتی وقتی دختر هم سن و سال خودم کنارم بوده بازهم این کار رو نکردم.
خودم چندبار محض شیطنت خواستم اینکار رو بکنم اما هرقدر با خودم کلنجار رفتم نتونستم.
در جامعه فعلی نه تقصیر پسره نه تقصیر دختر. تقصیر همه چیز هست. هم دختری دیدم که اهل اینکارهاست و خودش پاپیش میزاره ، هم پسری دیدم که از اینکارها می کنه.
یادم میاد تو وبلاگ یک دختر خوندم که نوشته بود از آرایش کردن و مورد تحسین دیگران قرار گرفتن تو خیابون لذت میبره.
کلا همه جوره هست.

ناشناس گفت...

به نظر من هم حتما حتما باید برخورد کرد با این آدما. این رفتارها برای این اتفاق می افته که پیش فرض ذهنی این آدما اینه که دختره یا خانومه سکوت می کنه. اگه جامعه به سمتی بره که مردها در این پیش فرض دچار تردید بشن یعنی احتمال مقابله دختر رو هم تو ذهنشون داشته باشن اونوقت این رفتارها هم کمتر می شه

کافه نشین گفت...

در ممالک خارجه یارو زارت میخوابونه تو گوش طرف. کسی هم چیزی نمیگه. اینجا هم باید همینکارو بکنن

ناشناس گفت...

من فقط موندم یکی به دختر و زن و خواهر خودشون این تجاوز رو میکرد بازم می گفتن کرم از خود درخته یا لال می شدن؟کلا بیشعوری تعریف خاصی نداره اما تو همین اتفاق ها کاملا میشه بیشعوری افراد رو احساس کرد

دکتر بعد از این گفت...

من یکبار سوار اتوبوس شدم یه آقایی با خانومی همچین کاری کرد ...
اولین ایستگاه پیاده شدم و توبه کردم دیگه سوار اتوبوس نشدم! دلیلشم نمی دونم شاید ترس از اینکه اگه برام پیش بیاد جرات داد و هوار نداشته باشم.

حالگیر گفت...

سلام
ببخشید که بی ادبی میکنم. ولی ملت گه خوردند که به این خانمهایی که صداشون درمیاد حرف میزنند. اگر گوینده این حرفهای(مثل کرم از خود درخته) مرد باشد که تکلیفش روشن است. احتمالا یک شیرزنی حال خودش را گرفته. اگر هم زن باشد که حسودیش شده به جذابیت همجنسش. کلا گه خورده اند.

نازلي گفت...

من هميشه تو تاكسي جلو ميشينم، يكبار كه راحت نشسته بودم احساس كردم انگار يه چيزي از زير بازوم داره مياد به سمت جلو!مرتيكه عمله دستشو از سمت راست داشت ميرسوند به سينه بنده!تا برگشتم نگاهش كردم دستشو كشيد و در جا پياده شد.اين آدمها احمقن با يه تشر ميشينن سر جاشون.

ناشناس گفت...

اگر کرم از درخت بود پس چرا اعتراض کرد درخت؟
من ایران که بودم نمیتونستم کوتاه بیام. نوجوون بودم وحشتزده عصبانی و شجاع!عملا طرف رو زدم.ناغافل پرتش کردم زمین و با لگد توی صورتش میزدم.
:(
اینجا که من هستم از این خبرا نیست. حداقل به این واضحی. زنها و بچه ها به راحتی میتونن شکایت کنن. حتی خانومها تو محل کار از نوع نگاه کردن طرف میتونه شکایت کنه که ابیوز شده و دپرس شده و ... .هیچ کس هم نمیگه ناراجتی اینطور تو خیابون لباس نپوش یا کرم از درخته و ....

sara

makhmal گفت...

من یه بار تو تاکسی بودم مرد بغل دستی داشت دستش رو می اورد رو پام بلند گفتم آهای آقا خودتو جمع کن بعد راننده زد کنار و یارو رو پیاده کرد و کلی هم بنده خدا عذرخواهی کرد .

سکوت شبانه گفت...

تو این مملکت خب چیز غریبی نیست و شاید بدون دغدغه حرف دیگرون یه تشر شایدم کوچک قضیه رو تا اخر مسیر حل کنه ولی خب برعکسشم یه جورای صادقه .بارها شده وقتی تو تاکسی بغل دختر/خانمی نشستم سعی کردم تا جای که ممکنه خودمو جمع جور کنم که حرفی که جوابی براش ندارم از طرف نخورم ولی به یاد ندارم که با این کارم اون دختر/خانم این احساس رو نداشته باشه که جای بیشتری تولید شده(!) و خودشو بیشتر وا نداده باشه
مملکته داریم نه ؟

مسعود گفت...

باید هر چی لایق طرفه بارش کرد و نترسید.

البته به نظرم بهتره از فحش‌های ناجور یا عکس‌العمل فیزیکی استفاده نشه تا طرف بهونه‌ای واسه تلافی نداشته باشه و فقط ضایع شه. ولی باید سریع، صریح، بدون ترس، و بلند بهش اعتراض کرد. بالاخره یه عده از مردم هم معمولاً پیدا می‌شن که بوق نباشن و اگه طرف خواست پررویی کنه، جلوش در بیان.

نباید گذاشت روش‌ون زیاد شه و باز هم این کار رو تکرار کنن.

در آخر هم از خانوم‌های محترم می‌خوام که بی‌شعوری این عده رو به حساب همه مردها نذارن. این‌ها یه عده بی‌پدر هستن که پدر و مادر درست‌درمون نداشتن. درسته که اوضاع جنسی جوون‌ها توی جامعه مناسب نیست و جوون‌ها رو به سمت تعارض‌های اجتماعی می‌کشونه. ولی این به هیچ وجه (و به هیچ وجه) دلیل نمی‌شه که یه عده تا این حد پستی نشون بدن و این‌طور مزاحم ناموس مردم شن. این دیگه ربطی به کرم و مار و این حرف‌ها نداره و اِند حقارت اون فرد رو می‌رسونه، که حتی --- نداره که بره سراغ این‌کاره‌هاش و مثل آدم خودشو ارضا کنه.

فرشيد گفت...

من شديداً توصيه ميكنم تا دست و پاهاشون به اونجائي كه نبايد برسه ، اعتراض كنين ( جدي و خفن ) و مهمتر اينكه با صداي بلند و رسا
يه دفه فكر نكني من از اون آدما هستم ....... با زيرشلوار از دنيا برم اگه از اين غلطا كرده باشم ........ بعدشم خيلي ناراحت شدم كه بعضيا اين بي ناموسي ها رو بسط دادن به كليه مردا !

ناشناس گفت...

خب، خدارو شکر که من از هجده به بعد تنهاسوار تاکسی و اینا نشدم!. این اتفاقا اما برام وقتی می افتاد که چهارده پونزده ساله بودم و یکی دوبارم ده ساله.که فاجعه بود برام. هیچ نکردم جز گوجه فرنگی شدن. خوشحالم که اینهمه خانوم اینجا لگدو مشت حواله ی این مریض ها کرده . مریض هایی که اما تقصیر خودشون نیست. تقصیر درخت هم نیست تقصیر باغ است عزیزم که اینطور پر آفت است و باغبان در خواب. خوشحالم که به اینجا سر زدم.

ناشناس گفت...

تجاوز نرم خیلی اصطلاح جالبی بود.
در غرب، بسته به قانون هر کشوری رفتارها و اشارات این چنینی معمولا در مقوله ای به نام سکچوال هرسمنت طبقه بندی میشوند، که بسته به حد و حدود عمل غیرقانونی هم هستند.
اغلب شرکتها هم قانونهای سفت و سختی دارند برای محافظت کارمندانشان از تهدیدهای جنسی.

ناشناس گفت...

و درباره عکس العمل... من همیشه به شدت از بحث و جدل گریزان بودم، ضمن اینکه یه جورایی هم خجالت می کشیدم. فقط سرخ و سفید میشدم یا میرفتم تو در ماشین می چپیدم. اگه کار خیلی بالا میگرفت یه "آقا لطفا درست بشین" میگفتم که معمولا تعبیر به خوشایندی عمل میشد!

iloneka گفت...

نه اصن زنونه مردونه نیس،خیلی از خانومای پیر هم این میلو دارن،منتها سرکوب شده س خب،بخاطر شرم و حیا و زشته و فلان و اینایی که از بچگی به همه فهموندن،ولی اینکه می گی یجور حرص هست،خب هست،همیشه هست،تو همه سنا هست،حتی بچه های 5 ساله هم به نظر من دارن این حرص جنسیو،نمیشه ندیده ش گرفت که

دريمر گفت...

نظر من هم همینیه که چن نفر دیگه هم گفتن. بدون برخورد فیزیکی و به محض اینکه احساس کردی اتفاقی داره میفته، نه اینکه دل دل کنی، باید بگی هوی آقا! خودتو جم کن، درست بشین! جوری که اقلن 5-6 نفر دور و برت بشنون. صدات باید با تحکم و بدون لرزش باشه. اگه یارو پررو بود که برگرده بگه "مگه چیکار کردم"، میتونی بهش بگی: منو با ننت اشتبا گرفتی...!

بنفشه گفت...

من شروع کردم و از آخر به اول دارم پستهاتو میخونم و راستی که وبلاگ خوبی داری. ممنون:)
در مورد این خرده تجاوزات هم فکر کنم همه مایی که تو ایرانیم حداقل تجربه کوچکی ازین آزارها داریم.
من معمولا سریع عکس العمل نشان میدم و با تحکم خواهش میکنم طرف درست بنشیند قبل از دست درازی! که تابحال خوب نتیجه داده ولی چون خودم بعدش خیلی عصبی و دپرس میشم ترجیح میدم تا میتونم از اینجور مکانها پرهیز کنم.
و فکر میکنم این مسائل توی مملکت ما یا حداکثر چند کشور جهان سومی دیگر فقط رواج داشته باشد. توی همین ترکیه زپرتی دخترها با مینیژوپ و تاپ توی این اتوبوسهای لکنته کنار کارگرها و مردهای طبقه متوسط به پایین هم راحت مینشینند!!!

fifi گفت...

والا چی بگم من تا حالا ایتجا بهم تجاوز نرم نشده.شده تو مترو اگه خلوت باشه یه دوود بیاد بشینه پیشت و مغزتو کار بگیره ولی دست بزنه محاله.
ولی امسال ایران برام اتفاق افتاد تو تاکسی داشتم کتاب میخوندم که احساس کردم به دستی داره زیر بغلمو میکاوه بی اختیار دستشو گرفتم و گفتم what a f*ck man???
جالبه ازم پرسید چی؟؟؟